Stworzenie i rozwój Szlaku Miasta Gwarków – fundamentu nowej marki turystycznej tworzonej na bazie dziedzictwa UNESCO w Tarnowskich Górach, Bytomiu, Zbrosławicach i powiecie tarnogórskim.

W 2019 r. był gotowy w teorii, ale jego wprowadzenie w życie pokrzyżowała pandemia. Temat po 5 latach powrócił. MIASTO GWARKÓW. SZLAK SREBRA I WODY W TARNOWSKICH GÓRACH, BYTOMIU I ZBROSŁAWICACH. To nazwa nowego produktu turystycznego, który jak sama nazwa wskazuje, ma wyznaczyć szlak turystom i przyciągnąć ich do naszej małej ojczyzny na dłużej. Projekt został dofinansowany z Ministerstwa Sportu i Turystyki. 

W projekcie na razie znajduje się 16 miejsc (połowa z nich jest od 2017 r. wpisana na listę UNESCO):

  • Zabytkowa Kopalnia Srebra,
  • Sztolnia Czarnego Pstrąga,
  • roznos i portal wylotu Głębokiej Sztolni Fryderyk,
  • Hałda Popłuczkowa Kopalni Fryderyk,
  • teren dawnej kopalni Fryderyk i szyb Heintz,
  • krajobraz pogórniczy Srebrnej Góry,
  • krajobraz pogórniczy XIX w.
  • Park Miejski,
  • Rynek,
  • Muzeum,
  • Kościół Ewangelicki,
  • kościół św. Piotra i Pawła z kaplicą św. Barbary,
  • Dzwonnica Gwarków,
  • Kamieniołom Bobrowniki i Blachówka,
  • Skansen Maszyn Parowych,
  • Górnośląska Kolej Wąskotorowa.

Obiekty poszeregowano z uwagi na dwa kryteria: dostępności oraz możliwości posiadania oferty. Dlatego też z tych unescowych trzeba było coś wybrać. Całość spinają miejsca mówiące o zwyczajach, tradycjach, spędzaniu czasu wolnego, wielokulturowości. Lista jest otwarta (do zmian może dojść zarówno w przyjętej bazie, jak i w późniejszych etapach do szlaku będą mogły dołączać kolejne obiekty)­.

Produkt turystyki kulturowej Miasta Gwarków definiują: kruszec, woda i zieleń. Fenomen miejsca oddaje z kolei słowo źródło. Tu biją bowiem źródła industrialnego Śląska. Cele szlaku to: zwiększenie ilości turystów – nie tylko w kopalni, ale w miastach, wydłużenie czasu ich pobytu, przyciągnięcie zwiedzających do lokali gastronomicznych oraz obiektów noclegowych, zwiększenie liczby odwiedzanych obiektów, zwiększenie przychodów z turystyki, propagowanie wiedzy o UNESCO, wzrost samooceny mieszkańców – duma z UNESCO.

Projekt tworzy firma Locativo we współpracy z Lokalną Organizacją Turystyczną Miast Gwarków. Na początek wykonawcy przeprowadzili indywidualne pogłębione wywiady m.in. z biurami podróży lub szkołami korzystającymi z turystycznych ofert Tarnowskich Gór. Następnie udali się na wizje lokalne połączone z audytami.

7 sierpnia 2024 r. do siedziby stowarzyszenia przy ul. Gliwickiej zostali zaproszeni przedstawiciele obiektów, które mają znaleźć się na szlaku.

19 października 2024 r. odbyły się testy nowych produktów turystycznych: “Rowerem przez UNESCO” (30 km na rowerze / trasę wyznaczyły obiekty UNESCO) oraz “Śląskie Silverado” (wycieczka po mieście Tarnowskie Góry połączona ze zwiedzaniem Zabytkowej Kopalni Srebra). Za to dzień wcześniej testowano dwie wycieczki dla grup zorganizowanych (w testach wzięły udział tarnogórskie szkoły).

Całkowity koszt zadania wynosi 164 000 zł, z czego 147 000 zł to dofinansowanie z Programu wsparcia turystyki z Ministerstwa Sportu i Turystyki. Fundusze na projekt pn. „Stworzenie i rozwój szlaku Miasta Gwarków – fundamentu nowej marki turystycznej tworzonej na bazie dziedzictwa UNESCO w Tarnowskich Górach, Bytomiu, Zbrosławicach i powiecie tarnogórskim” pozyskało Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej. Zakończenie tego projektu zostało zaplanowane na listopad 2024.

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies.

Zostań Patronem