icon-news

Pomagali Wieliczce, teraz wezmą się za tarnogórskie podziemia

Aktualności 07.11.2018

Specjaliści od budowania marki stworzą koncepcję pierwszego w Polsce, wielopunktowego produktu turystycznego UNESCO, na który składają się obiekty tworzące “Kopalnie ołowiu, srebra i cynku wraz z systemem gospodarowania wodami podziemnymi w Tarnowskich Górach”, wpisaną w ubiegłym roku na Listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Na upowszechnianie dziedzictwa przemysłowego obiektu UNESCO, Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej, jeden z interesariuszy ochrony i zarządzania miejscem światowego dziedzictwa, a także członek Komitetu Sterującego, pozyskało dotację w wys. 100 tys. zł ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

Efektem tego przedsięwzięcia będzie dokument składający się ze strategii komunikacji marketingowej, planu interpretacji dziedzictwa i koncepcji produktu turystycznego. To swoistego rodzaju drogowskaz, który pozwoli w przeciągu najbliższych kilku lat na stworzenie jednolitego, markowego produktu turystycznego.

Dziedzictwo, o które wspólnie dbamy i staramy się upowszechniać, jest bogate i wielowymiarowe. Jego skuteczne upowszechnienie wymaga odpowiedniego podejścia i czasu, zarówno na przygotowanie planu, jak i jego realizację. Przyjmując za cel, że w ciągu najbliższych kilku lat pierwsze w województwie śląskim miejsce światowego dziedzictwa UNESCO stanie się markowym produktem turystycznym rozpoznawalnym w Polsce i na całym świecie, o pomoc w opracowaniu w/w dokumentu i stworzeniu rozpoznawalnej marki miejsca światowego dziedzictwa, Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej poprosiło podmiot zewnętrzny, sprawdzony w tego typu przedsięwzięciach.

To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w Polsce. Żaden polski obiekt UNESCO nie jest tak rozbudowany jak nasz. Na terenie Tarnowskich Gór, Bytomia i Zbrosławic znajduje się aż 28 miejsc, które tworzą jeden obiekt pn. “Kopalnie ołowiu, srebra i cynku wraz z systemem gospodarowania wodami podziemnymi w Tarnowskich Górach”. Obiekt ten jest zarządzany przez wiele podmiotów, począwszy od samorządu województwa, poprzez samorządy lokalne, miejskie i wojewódzkie wodociągi, lasy państwowe, konserwatora zabytków, nadzór wodny, dyrekcję ochrony środowiska, jednostkę muzealną, na naszym Stowarzyszeniu kończąc. Intersariuszy jest jeszcze więcej. To piętnasty w kraju obiekt o randze światowej i pierwszy w województwie śląskim.

Pierwszym etapem przygotowania planu jest przeprowadzenie audytu wszystkich pogórniczych obiektów tworzących miejsce światowego dziedzictwa. Działanie to już rozpoczęliśmy. W kolejnym etapie, który rozpocznie się po nowym roku planowane jest opracowanie strategii komunikacji marketingowej, a także planu interpretacji dziedzictwa Kopalni rud ołowiu, srebra i cynku, w tym m.in. model opowieści marki Kopalni; tematyzacja zasobów; główne linie narracyjne; ogólne wytyczne dla przewodników oraz twórców ekspozycji w obiektach.

W kolejnych tygodniach powstanie również koncepcja produktu turystycznego w tym m.in. model zarządzania obiektami; wytyczne dotyczące tworzenia oferty szlaku; lista zadań do realizacji w kolejnych 4 latach. Odbędą się również 3 tury warsztatów tematycznych z udziałem zarządców obiektów, a także osób zainteresowanych promocją lokalnego dziedzictwa, autorów publikacji popularyzujących historię ziemi tarnogórskiej, muzealników i PR-owców.

Później zostanie opracowany tak zwany brief dla agencji, która na jego podstawie będzie mogła wykonać System Identyfikacji Wizualnej. To jest ten moment, gdy będzie można opracowywać projekty graficzne – stworzyć np. unikatowe logo dla wpisu, tablice informacyjne czy drogowskazy do poszczególnych obiektów. Dzięki przedsięwzięciu powstanie pierwszy w kraju produkt turystyczny składający się z tak wielu obiektów światowego dziedzictwa, rozmieszczonych na stosunkowo niewielkim obszarze.

Na zlecenie SMZT projekt realizuje konsorcjum dwóch firm – Locativo z Krakowa oraz Branding Expert Tomasz Stemplewski. Pierwsza z nich ma na swoim koncie projekt stworzenia trasy turystycznej dla Kopalni Soli w Wieliczce i „Szlaku Wody, Przemysłu i Rzemiosła TeH2O w Bydgoszczy”. Z kolei druga firma opracowała strategię komunikacji marketingowej marki „Śląskie. Pozytywna energia” oraz przyczyniła się do powstania i wdrożenia nowych produktów turystycznych takich jak „Szlak Zabytków Techniki Województwa Śląskiego”czy „INDUSTRIADA.

Stworzenie planu upowszechniania dziedzictwa przemysłowego dla”Kopalni ołowiu, srebra i cynku wraz z systemem gospodarowania wodami podziemnymi w Tarnowskich Górach” zajmie kilka miesięcy. Przedsięwzięcie ma zakończyć się do czerwca 2019 r.

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies.