– „Zwyczaje związane z kultem św. Barbary oraz tradycje górników kopalni kruszcowych na ziemi tarnogórskiej” zostały niedawno wpisane na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego. I chociaż w mieście nie ma już czynnych kopalń, to po takim wydarzeniu możemy być spokojni. Św. Barbara pozostanie w Tarnowskich Górach żywa – podsumował proboszcz ks. Piotr Kalka.
To pierwsze uroczyste misterium w Tarnowskich Górach, którego pomysłodawcą jest Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej. W marcu tego roku „Zwyczaje związane z kultem św. Barbary oraz tradycje górników kopalni kruszcowych na ziemi tarnogórskiej” w marcu br. zostały wpisane na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego. Decyzja ministra kultury to przede wszystkim zobowiązanie, żeby dbać, a co za tym idzie upowszechniać tradycje wśród mieszkańców. Stąd właśnie pomysł zorganizowania misterium i to w miejscu, w którym nadal można oglądać XVIII-wieczną księgę bractwa św. Barbary z papieską bullą.
W programie znalazły się następujące utwory:
- Nisi Dominus – Cum Dederit – Antonio Vivaldi
- Requiem Aeternam – Korsyka – (Wieczny Odpoczynek Racz…)
- Miserere mei, Deus – Gregorio Allegri
- Zespół In Tempore śpiewa godzinki – (modlitewnik Bractwa św. Barbary)
- In Nomine – Otto Swartz
- Chevaliers De Sangreal – Hans Zimmer
- Tosca – Te Deum – Giacoma Puccini
Wykonawcy
Zespół In Tempore
Roksana Majchrowska – sopran
Kamil Zdebel – baryton
Orkiestra Kamiliańska pod dyrekcją Olka Königa
Bartłomiej Kwiatkowski – Organy, kierownictwo muzyczne
Karol Ziaja – Pozytyw
Piotr Pagieła – prowadzenie misterium
Godzinki
Początki tego nabożeństwa sięgają XV wieku i są wzorowane na modlitwie brewiarzowej odmawianej przez duchownych o różnych porach dnia. Godzinki ku czci św. Barbary pochodzące z Modlitewnika Bractwa św. Barbary z 1747 roku zostały opracowane muzycznie przez Bartłomieja Kwiatkowskiego, obecnego organistę kościoła pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Tarnowskich Górach.
Bulla papieska
Od wieków Kościół Katolicki jest strażnikiem wiary i ducha, prowadzącym ludzi w ich duchowej podróży. W tej kwestii istotną rolę odgrywają bulle papieskie, oficjalne dokumenty wydawane przez Stolicę Apostolską. Bulla, z łacińskiego oznaczająca pieczęć, to wyjątkowy akt, który kształtuje wiarę, dyscyplinę i życie Kościoła. Dokument zaczyna się od tytułu, który zawiera imię papieża, po czym występuje zwrot, „ad perpetuam rei memoriam” (łac. na wieczną rzeczy pamiątkę). Następnie zaczyna się już właściwy tekst, pod którym jest umieszczona ołowiana pieczęć. Bulle początkowo były sporządzane na papirusie a od XI wieku na pergaminie. Tradycja bulli sięga średniowiecza, a nawet wcześniej. Najstarsza zachowana bulla to ta wydana przez papieża Jana III (pontyfikat 561-574 r.). Wraz z rozwojem Kościoła, bulla stała się środkiem komunikacji papieża z wiernymi i całym chrześcijańskim światem. To dokumenty o ogromnym znaczenie dla kształtowania struktury kościelnej, ustanawiania doktryn wiary, kanonizacji świętych oraz regulowania kwestii moralnych i prawnych. Bulla papieska to nie tylko zbiór słów na papierze, lecz głos Następcy Świętego Piotra, który wciąż kieruje Kościołem na drodze wiary. To potężna pieczęć, której dziedzictwo przekracza granice czasu i miejsc, przemawiając do nas dzisiaj tak samo mocno, jak czyniło to wieki temu.
W ostatnich miesiącach z inicjatywy SMZT udało się nawet przetłumaczyć bullę, która rozpoczyna księgę tarnogórskiego bractwa. Zadania podjął się ks. prof. dr hab. nauk teologicznych Norbert Widok z Uniwersytetu Opolskiego.
Rejestr
Bractwa Świętej Barbary Dziewicy
Patronki
tej społeczności
założonego
za względu na błogosławione męczeństwo
z własnym utrzymaniem i majątkiem
Sławnemu i bardzo czcigodnemu Panu Andrzejowi, jak na drzewie
Krzyża Świętego strony przeciwne są pokonane i odrzucone1,
Ziebrowski, że z żebra2 własnego majątku wybudował na skale kościoła
świętych Apostołów Piotra i Pawła za pośrednictwem św. Barbary,
Dziewicy i Męczennicy
jak opiewa
Bulla papieska
BENEDYKT PAPIEŻ XIV
NA WIECZNĄ RZECZY PAMIĄTKĘ
Skoro, tak jak uznaliśmy, istnieje w kościele parafialnym św. Piotra i Pawła
miasta Tarnowskie Góry diecezji krakowskiej jedno pobożne i gorliwe
bractwo dla wiernych obojga płci pod wezwaniem św. Barbary, założone
jednak nie dla ludzi szczególnego rodzaju, raczej mające dodać otuchy,
którego bracia i siostry mieli w zwyczaju, albo zamierzają, wykonywać
Dane w Rzymie u Świętej Marii Większej pod pierścieniem rybaka w dniu
21 marca 1747 w siódmym roku naszego pontyfikatu.
Zatwierdzenie
Kardynał Pachioneusz Marcin de Jeromin Żeromski archidiakon wikariusz
w sprawach duchowych i oficjał generalny Krakowa, prepozyt kielecki.
Wszystkim i pojedynczym, dla których jest rzeczą ważną lub w jakikolwiek
sposób może być rzeczą ważną, oznajmiamy, że zaiste przyjmujemy
i podpisujemy, ponieważ my po zobaczeniu i przeczytaniu załączonego
wewnątrz Apostolskiego pisma, zachowując go nietkniętym i nienaruszonym,
na podstawie biskupiej władzy przyjęliśmy znaczenie i brzmienie zgodnie
z jego treścią, oraz zatwierdziliśmy upoważnienie przekazania wiernym
tego rodzaju odpustów zupełnych i dla uświęcenia tego rodzaju odpustów
zupełnych określiliśmy główne święto bractwa pod wezwaniem św. Barbary
oraz inne osobne cztery, mianowicie Niedzielę Drugą po Objawieniu
Pańskim, święto św. Józefa, święto Najświętszej Trójcy i święto Najświętszej
Maryi Panny.
Dla wiarygodności tego dano w Krakowie 15 czerwca Roku Pańskiego 1747
Matias Józef Lubienski
Kanonik i sędzia zastępczy
Tłumaczenie:
Ks. prof. dr hab. nauk teologicznych
Norbert Widok
rzeczywiście wezmą udział w świętowaniu lub recytowaniu Mszy i innych
obowiązkowych modlitw w stosownym czasie w kościele lub kaplicy
albo tego rodzaju oratorium, czy też w organizowaniu gdziekolwiek
zgromadzeń publicznych lub tam właśnie prywatnych tegoż bractwa,
albo przyjmą biednych w gościnę, albo ustanowią pokój pomiędzy
nieprzyjaciółmi lub sprawili [jego] ustanowienie czy też będą mieli
staranie, a także ci, którzy włączą ciała zmarłych, zarówno braci i sióstr jak
i innych, do pogrzebu, albo wezmą udział w jakichkolwiek urządzanych
procesjach za pozwoleniem ordynariusza, z Najświętszym Sakramentem
Eucharystii, również w procesjach do chorych, lub przy innej sposobności
w tym czasie gdziekolwiek lub w jakikolwiek sposób jest prowadzona, albo,
jeśli powstrzymani, po daniu sygnału do tego [procesji] dzwonem jeden
raz wypowiedzą Modlitwę Pańską i Pozdrowienie Anielskie lub też pięć
razy odmówią Modlitwę i Pozdrowienie za dusze zmarłych braci i sióstr,
albo powstrzymają jakiś błąd na drodze do zbawienia, albo douczą się, nie
znając przykazań Bożych i tego, co należy do zbawienia, albo wykonają
jakiekolwiek inne dzieło dobroczynności lub miłosierdzia, tylekroć za
spełnienie gdziekolwiek wyżej wymienionych czynności tym spośród
niezłączonych małżeństwem udzielamy sześćdziesiąt dni lub w innym
czasie w jakikolwiek sposób z należnymi żalami w formie zwyczajowej
Kościoła. Niniejszym [pismem] uznajemy za ważne na wieczne przyszłe
czasy. Chcemy zaś, aby niniejsze [pismo] nie miało skutków prawnych,
gdyby wspomnianym działającym braciom i siostrom gdzie indziej był
przyznany jakiś inny zapowiedziany odpust zupełny mający trwać stale
lub bynajmniej do wyznaczonego czasu, a także gdyby wspomniane
bractwo zostało dołączone do jakiegoś archibractwa lub na przyszłość
było przyłączone, albo z jakiegoś innego powodu było zjednoczone, albo
także jakkolwiek zostaliby ustanowieni przełożeni i jakiekolwiek inne
pisma Apostolskie bynajmniej nie udzielałyby im poparcia, oto również
tym samym od teraz nie mają skutków prawnych.
jak najliczniejsze dzieła dobroczynności i miłosierdzia, My, aby to
bractwo codziennie sprowadzało większe korzyści, ufni w miłosierdzie
Wszechmogącego Boga oraz powagę jego błogosławionych Apostołów
Piotra i Pawła, miłosiernie w Panu udzielamy odpustu zupełnego
i odpuszczenia wszystkich swoich grzechów, okazanego wobec zapisanych,
wobec wszystkich wiernych obojga płci, którzy w przyszłości wstąpią do
wspomnianego bractwa, w pierwszym dniu ich wstąpienia, jeśli szczerze
pokutując i wyspowiadani, przyjmą najświętszy sakrament Eucharystii,
wobec braci i sióstr mających się w stosownym czasie zapisać do
wspomnianego bractwa w obliczu śmierci kogokolwiek z nich, jeśli również
szczerze pokutując i wyspowiadani oraz pokrzepieni Komunią świętą,
albo dopóki nie potrafią tego uczynić, przynajmniej skruszeni pobożnie
wezwą, jeśli mogą, Imię Jezusa ustami, chyba że w sercu, także [udzielamy]
im zarówno teraz jak i w stosownym czasie odpustu, wobec braci i sióstr
mających udział w tym czasie we wspomnianym bractwie, oraz szczerze
pokutującym, wyspowiadanym oraz pokrzepionym Komunią świętą,
którzy pobożnie w poszczególnych latach nawiedzą kościół bractwa
lub kaplicę czy też oratorium, po wyborze jedynie przez samych siebie
głównego dnia świątecznego wspomnianego bractwa i po zatwierdzeniu
przez ordynariusza, od pierwszych nieszporów aż do zachodu słońca
tego dnia, i tam zaniosą pobożne modlitwy o zgodę chrześcijańskich
dostojników, wytępienie herezji oraz uwielbienie Świętej Matki Kościoła,
podobnie [udzielamy odpustu zupełnego]. Ponadto wspomnianym
braciom i siostrom prawdziwie pokutującym i także wyspowiadanym
oraz posilonym Komunią Świętą, jak wyżej odwiedzającym kościół lub
kaplicę albo tego rodzaju oratorium, i tamże modlącym się w innych
czterech dniach świątecznych roku, lub nieświątecznych, albo także po
wybraniu dni Pańskich jedynie przez samych wspomnianych braci i po
zatwierdzeniu przez tegoż ordynariusza, aby uczynili to w dniu spośród
wymienionych przez siedem lat i tyleż okresów Wielkiego Postu, ilekroć
rzeczywiście wezmą udział w świętowaniu lub recytowaniu Mszy i innych
obowiązkowych modlitw w stosownym czasie w kościele lub kaplicy
albo tego rodzaju oratorium, czy też w organizowaniu gdziekolwiek
zgromadzeń publicznych lub tam właśnie prywatnych tegoż bractwa,
albo przyjmą biednych w gościnę, albo ustanowią pokój pomiędzy
nieprzyjaciółmi lub sprawili [jego] ustanowienie czy też będą mieli
staranie, a także ci, którzy włączą ciała zmarłych, zarówno braci i sióstr jak
i innych, do pogrzebu, albo wezmą udział w jakichkolwiek urządzanych
procesjach za pozwoleniem ordynariusza, z Najświętszym Sakramentem
Eucharystii, również w procesjach do chorych, lub przy innej sposobności
w tym czasie gdziekolwiek lub w jakikolwiek sposób jest prowadzona, albo,
jeśli powstrzymani, po daniu sygnału do tego [procesji] dzwonem jeden
raz wypowiedzą Modlitwę Pańską i Pozdrowienie Anielskie lub też pięć
razy odmówią Modlitwę i Pozdrowienie za dusze zmarłych braci i sióstr,
albo powstrzymają jakiś błąd na drodze do zbawienia, albo douczą się, nie
znając przykazań Bożych i tego, co należy do zbawienia, albo wykonają
jakiekolwiek inne dzieło dobroczynności lub miłosierdzia, tylekroć za
spełnienie gdziekolwiek wyżej wymienionych czynności tym spośród
niezłączonych małżeństwem udzielamy sześćdziesiąt dni lub w innym
czasie w jakikolwiek sposób z należnymi żalami w formie zwyczajowej
Kościoła. Niniejszym [pismem] uznajemy za ważne na wieczne przyszłe
czasy. Chcemy zaś, aby niniejsze [pismo] nie miało skutków prawnych,
gdyby wspomnianym działającym braciom i siostrom gdzie indziej był
przyznany jakiś inny zapowiedziany odpust zupełny mający trwać stale
lub bynajmniej do wyznaczonego czasu, a także gdyby wspomniane
bractwo zostało dołączone do jakiegoś archibractwa lub na przyszłość
było przyłączone, albo z jakiegoś innego powodu było zjednoczone, albo
także jakkolwiek zostaliby ustanowieni przełożeni i jakiekolwiek inne
pisma Apostolskie bynajmniej nie udzielałyby im poparcia, oto również
tym samym od teraz nie mają skutków prawnych.
Dane w Rzymie u Świętej Marii Większej pod pierścieniem rybaka w dniu
21 marca 1747 w siódmym roku naszego pontyfikatu.
Zatwierdzenie
Kardynał Pachioneusz Marcin de Jeromin Żeromski archidiakon wikariusz
w sprawach duchowych i oficjał generalny Krakowa, prepozyt kielecki.
Wszystkim i pojedynczym, dla których jest rzeczą ważną lub w jakikolwiek
sposób może być rzeczą ważną, oznajmiamy, że zaiste przyjmujemy
i podpisujemy, ponieważ my po zobaczeniu i przeczytaniu załączonego
wewnątrz Apostolskiego pisma, zachowując go nietkniętym i nienaruszonym,
na podstawie biskupiej władzy przyjęliśmy znaczenie i brzmienie zgodnie
z jego treścią, oraz zatwierdziliśmy upoważnienie przekazania wiernym
tego rodzaju odpustów zupełnych i dla uświęcenia tego rodzaju odpustów
zupełnych określiliśmy główne święto bractwa pod wezwaniem św. Barbary
oraz inne osobne cztery, mianowicie Niedzielę Drugą po Objawieniu
Pańskim, święto św. Józefa, święto Najświętszej Trójcy i święto Najświętszej
Maryi Panny.
Dla wiarygodności tego dano w Krakowie 15 czerwca Roku Pańskiego 1747
Matias Józef Lubienski
Kanonik i sędzia zastępczy
Tłumaczenie:
Ks. prof. dr hab. nauk teologicznych
Norbert Widok