Koncert inaugurujący 7. Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego ReGeneracje będzie doskonale wyważoną równowagą między tym co nowe, a tym co już znane i cenione. O wysoki poziom zadba Śląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Roberta Kabary wraz z solistką, Aleksandrą Gajecką-Antosiewicz.
15 listopada III Koncert Brandenburski G-dur BWV 1048 Jana Sebastiana Bacha zabrzmi w zupełnie nowej, „industrialnej” wersji, którą opracował kompozytor i dyrektor Filharmonii Śląskiej, Adam Wesołowski. Nowego wydźwięku doda przygotowana przez niego warstwa elektroniczna składająca się z odgłosów pracy huty, nadająca barokowemu dziełu zupełnie innego, silnie przemysłowego wyrazu, łącząc trud fizycznej pracy z metafizyką muzyki.
Następnie melomani wysłuchają klasycznej, niezmienionej już wersji Eine kleine Nachtmusik, czyli serenady G-dur nr 13 KV 525 na orkiestrę smyczkową Wolfganga Amadeusa Mozarta. Ta lekka i pogodna kompozycja prowadzić będzie do kolejnego punktu programu, którym będą Wrzeciona na klawesyn, efekty elektroniczne i orkiestrę kameralną, kompozycję Jerzego Kornowicza, która tego wieczoru zostanie prawykonana.
Styl „industrialny”, zaznaczony już w pierwszym punkcie programu, powróci w premierowym wykonaniu utworu Adama Wesołowskiego, Silver Concerto ¬– koncertu industrialnego na klawesyn, orkiestrę smyczkową i multimedia.W tym przypadku nie usłyszymy już dźwięków huty, bowiem to dzieło odsłania inne oblicze przemysłowego Śląska. Inspiracją do jego stworzenia była bowiem wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO w 2017 roku Zabytkowa Kopalnia Srebra i Sztolnia Czarnego Pstrąga w Tarnowskich Górach. To zresztą na zamówienie właściciela kopalni Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Tarnogórskiej powstało wspomniane dzieło. Podobnie jak w przypadku innych kompozycji „industrialnych”, tutaj także słuchacze nie tylko doświadczą dźwięków zarejestrowanych przez kompozytora w miejscu inspiracji, ale także zobaczą materiały filmowe, które ściśle połączą się z muzyką, tworząc niezwykle klimatyczną całość. Punktem wyjścia dla Wesołowskiego było tutaj zagłębienie się w podejście do srebra od strony nauk ścisłych. Spoglądając na tablicę Mendelejewa dostrzeżemy symbol pierwiastka srebra – czyli Ag. Kompozytor wykorzystał go w formie akordów A-dur i G-dur, będących częścią struktury harmonicznej dzieła. Dodatkowo, zagłębił się on w strukturę budowy atomu tej cząsteczki, a przekładając liczby na dźwięki odkrył płynącą z nich piękną melodię zapadającą w pamięć. Koncert „industrialny” r Concerto Adama Wesołowskiego zabierze zatem słuchaczy w świat piękna i szlachetności, łączących się harmonijnie z naszym regionem, bogatym nie tylko w złoża naturalne, ale i w kulturę, której tworzenia po raz kolejny możemy być świadkami.
Zwieńczeniem wieczoru będzie III Symfonia kameralna op. 151 Mieczysława Weinberga, którego 100. rocznicę urodzin świętujemy w tym roku.
Silver Concerto Adama Wesołowskiego – industrialna przestrzeń Zabytkowej Kopalni Srebra uobecniona w muzyce
Silver Concerto to koncert industrialny na klawesyn, orkiestrę smyczkową i multimedia wykorzystujące dźwięki i obrazy Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach. Utwór skomponowany na zamówienie Miasta Tarnowskie Góry, Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Tarnogórskiej i Pałacu w Rybnej.
To druga kompozycja Adama Wesołowskiego po Sinfonii industrialnej, w której przenosimy się w przestrzeń industrialną. Oryginalność utworu niewątpliwie zapewnia połączenie dźwięków naturalnych, wydobywanych z instrumentów, z „dźwiękami przemysłowymi” zarejestrowanymi w Zabytkowej Kopalni Srebra, które tworzą równorzędną partię z orkiestrą. Aby podkreślić wyjątkowość tego miejsca, kompozytor wprowadził symbolikę na różnych poziomach. Każda z części nawiązuje do historii i przestrzeni.
Cześć pierwsza (Andante armonioso) oparta jest w całości na pierwiastku srebra poprzez odwołanie się do jego symbolu – Ag (łac. argentum), co bezpośrednio przełożyło się na harmonię w postaci dźwięków A i G oraz akordów A-dur i G-dur. Również cała melodyka tej części wykorzystuje wyłącznie dźwięki, które opisują ten pierwiastek: Ag (symbol), 47 (liczba atomowa), 11 (grupa), 5(okres), d (blok). W ten sposób kompozytor uzyskał piękną i przestrzenną melodię na srebrzystej harmonii, która wzbogacona dźwiękami industrialnymi zabiera nas w piękne podziemia Sztolni Czarnego Pstrąga.
Cześć druga (Presto) odwołuje się do daty nadania praw miejskich Tarnowskim Górom – do roku 1526. Kompozytor zilustrował tę datę poszczególnymi stopniami gamy A-dur oraz odległościami od dźwięku A (1 – dźwięk A, 5 – dźwięk E, 2 – dźwięk H, 6 – dźwięk Fis). Dźwięków tych kompozytor używa symbolicznie nie tylko w melodii, ale i w harmonii, nadając części Presto spójności i oryginalności brzmienia. Kompozytor nie zapomniał również o odniesieniach do srebra poprzez używanie charakterystycznych srebrnych zwrotów harmonicznych (A-dur, G-dur). Cała część symbolizuje napływ ludności do Tarnowskich Gór na przestrzeni wieków poprzez coraz większe zagęszczenie dźwięków – aż do ostatniego pogodnego akordu A-dur.
Część trzecia (Andante armonioso) oparta jest na dacie wpisania tarnogórskich podziemi górniczych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO – 9 lipca 2017 roku. Tutaj kompozytor ponownie sięgnął po srebrną harmonię (A-dur, G-dur) i na poszczególnych stopniach gamy zbudował tę historyczną datę uzyskując piękną i podniosłą melodię opartą na dźwiękach: H (9), pauza (0), G (7), H (2), pauza (0), A (1), G (7). Ten melodyczny motyw kompozytor rozwija w całej części Andante armonioso, aż po wzniosłą kulminację, która rozbrzmiewa w harmonii dźwięków Sztolni Czarnego Pstrąga.
Cześć czwarta (Allegro con bravura), która wieńczy utwór, jest radosnym i żywiołowym tańcem o zmiennej metryce. Kompozytor wykorzystuje w niej elementy charakterystyczne dla części poprzednich. Wesołowski podkreśla zabawę gwarków (górników mających pozwolenie na kopanie kruszcu) i ich radosny taniec poprzez wprowadzenie uderzeń rąk o instrumenty czy też nóg o podłogę. Zabawa trwa do ostatnich srebrnych dźwięków.
Części koncertu zostały zestawione na zasadzie kontrastu. Pierwsza i trzecia to części nastrojowe, o srebrnych melodiach, w których kompozytor przełamuje stereotyp brzmienia klawesynu – nie jest ono krótkie, lecz wydłuża się w piękną kantylenę. Kompozytor uzyskał to dzięki odpowiedniej harmonizacji, w połączeniu z odpowiednim dogłośnieniem instrumentu. W jednej z wolnych słuchacze przeniosą się – także dzięki obrazowi – do wnętrza Sztolni Czarnego Pstrąga.
Części druga i czwarta są szybkie i żywiołowe. Prezentują bogactwo sposobów wydobywania dźwięku oraz poprzez swój popisowy charakter dają możliwość pokazania wszechstronności zarówno orkiestry, jak i solisty. Ponadto w Allegro con bravura, ponownie dzięki obrazowi, przeniesiemy się do Sztolni Czarnego Pstrąga.
SZCZEGÓŁY KONCERTU
Bilet normalny parter 30.00 zł
Bilet ulgowy parter 21.00 zł
Bilet normalny balkon 40.00 zł
Bilet ulgowy balkon 28.00 zł